וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשבור את הפורמט המוכר וללמוד כמו בחברת הייטק

וואלה! NEWS בשיתוף אורט ישראל

30.8.2017 / 10:27

ברשת אורט פותח מודל חינוכי חדש שמשנה את היחסים בין המורה לתלמיד ומוציאה מהתלמידים את המיטב. מה זו למידה פרויקטלית מולטי?דיסציפלינרית? רק השם מרתיע, העיקרון פשוט מאוד

תלמידים עם טאבלט. ShutterStock
הלמידה המסורתית הפרונטלית מבקשת להתחלף בשיטות לימוד חווייתיות יותר/ShutterStock

בשנים האחרונות משנה עולם המדע והטכנולוגיה, התעסוקה וההשכלה את פניו. התלמיד - העובד העתידי - נדרש ליכולות רב תחומיות, לראייה רחבה, לחשיבה חדשנית וליזמות. הדרישות הללו משנות לא רק את שוק העבודה אלא גם את מערכת החינוך. שיטות החינוך הישנות, המאבדות מהרלוונטיות שלהן, צמאות לניעור ולריענון: הלמידה המסורתית הפרונטלית מבקשת להתחלף בשיטות לימוד חווייתיות יותר – בשיטות המתאפיינות בחשיבה עצמאית, ביצירה, בפיתוח ובייזמות.

באופן מסורתי הראשונים ליהנות מהרפורמות בשיטות החינוך הם התלמידים המצטיינים, הזוכים לרוח גבית ממערכת החינוך ומקבלים צ'ופרים והעשרה על הצטיינותם. אבל למה בעצם? מדוע לא זוכים גם התלמידים ה"רגילים" לרוח הגבית הזו? איך אפשר להעשיר אותם במיומנויות השמורות בדרך כלל לתלמידי המופת? ללמד אותם בשיטות חדשניות יותר? אלו בדיוק השאלות ששאלו את עצמם אנשי החינוך באורט. התשובה התקבלה בדמות מודל isteam (innovation science, technology, engineering, arts, and math) - למידה מבוססת פרויקטים בגישה מולטי?דיסציפלינרית המיועדת לכלל אוכלוסיית תלמידי בית הספר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שוברים את המבנה הנוקשה של הדיסציפלינות

הלימודים בתכנית מתקיימים במרכזי חדשנות – חללי עבודה חדשניים כמו בחברות היי-טק, במסגרת שעתיים שבועיות הניתנות בתוך המערכת, מעבר לשעות הלימודים הרגילות

הלימודים במסגרת isteam מתקיימים החל משנת הלימודים תשע"ו כפיילוט בשישה בתי ספר מובילים ברשת אורט. בשנה הקרובה תופעל התכנית בעשרה בתי ספר, בכיתות ז'?י"ב. "אנחנו מבקשים לשבור את המבנה הנוקשה של הדיסציפלינות ולבנות מערכת שבה התלמידים לומדים את החלקים המקשרים ביניהן", מסביר גדי הרמן, מנהל תחוםisteam באורט.

"התכנית מיועדת לשכבה שלמה של תלמידים בכל אחד מבתי הספר הפעילים בתכנית – מתלמידי חינוך מיוחד ועד תלמידי מופת ומצטיינים. שאבנו השראה מהניסיון וממוחיות שצברנו במגמה ההנדסית?מדעית, שבה תלמידים מצטיינים מפתחים ובונים פרויקטים בהיקף של חמש יחידות לבגרות".

הלימודים בתכנית מתקיימים במרכזי חדשנות – חללי עבודה חדשניים כמו בחברות היי-טק, במסגרת שעתיים שבועיות הניתנות בתוך המערכת, מעבר לשעות הלימודים הרגילות. התלמידים מתחלקים לקבוצות, מגבשים רעיון לפרויקט, מחלקים ביניהם תפקידים. תוך כדי הם גם משתתפים בקורס יזמות. בשנה שעברה, למשל, קיבלו העשרה מסטארט-אפיסטים בוגרי 8200 ומסטודנטים מ?MIT שהעבירו קורסים ועזרו להם בפרויקטים. בסוף השנה מתקיים הפנינג שבו מציגים התלמידים את התוצרים.

תלמידים עם טאבלט. ShutterStock
תלמידים עם טאבלט/ShutterStock

כוכבים בשמי בית הספר

יישום המודל מוכיח שכאשר מקבצים תלמידים מגילאים שונים החזקים בתחומים שונים, נוצר משהו מרענן, יצירתי ורלוונטי - מוצרים שנותנים מענה לבעיה חברתית, טכנולוגית או סביבתית

"בכל בית ספר יש הפתעות רבות, שגילוין מתאפשר בעיקר במסגרת הזו", מסביר הרמן. "הקבוצות שאנחנו בונים הן קבוצות הטרוגניות, ובמשובים שאנחנו מקבלים בסוף השנה התלמידים מדווחים על מפגשים מפתיעים עם תלמידים אחרים. מורים מספרים שתלמידים שבחיים לא חשבו שיוכלו לעבוד איתם מתגלים ככוכבים".

יישום המודל, שנועד לענות על צרכים המתאימים למאה ה?21 ומקדם למידה עתידנית, חדשנות, מדע, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה, מתוך ההבנה שאלו המפתחות המקצועיים אשר יתרמו לחוסן התעסוקתי, הכלכלי והחברתי של ישראל, מוכיח שכאשר מקבצים תלמידים מגילאים שונים החזקים בתחומים שונים, נוצר משהו מרענן, יצירתי ורלוונטי - מוצרים שנותנים מענה לבעיה חברתית, טכנולוגית או סביבתית.

בשנה שעברה, למשל, פיתחו חמש תלמידות מעירוני ד' במודיעין מוצר מפתיע - ליפסטיק שמזהה את סם האונס במשקה ומתריע על הימצאותו על ידי צריבת השפתיים.

"isteam זה לא מקצוע אלא צורת למידה חדשנית הדורשת מהתלמיד להפעיל מגוון מיומנויות – עבודת צוות, ניהול זמן, הצגה בפני קהל, שיחה, שיתוף דעות, חשיבה ביקורתית, הערכת עמיתים, מחויבות לקבוצה ויכולת אינטגרציה של מקורות ידע", מסביר הרמן. "על זה מקבלים ציון. התלמיד בוחר במה להעמיק ועד כמה. אנחנו משנים את התפקיד של התלמיד - ממאזין פסיבי בשיעור לאחראי ללמידה עצמית ואת תפקיד המורה – מסוכן ידע למנחה ולמאפשר הזדמנויות ללמידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully