וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי הסייבר של העתיד: החממה שלא הכרתם של יחידת 8200

29.8.2017 / 7:23

מכיתה י' לחוד החנית בהגנה על מדינת ישראל: באורט חולון נענו לבקשת צה"ל ומשרד החינוך ופתחו מגמת סייבר. התוצאות? בוגרי כיתה י"ב מקבילים ברמתם לסטודנטים באוניברסיטה והדהימו משלחות ביטחוניות ואקדמיות מארה"ב שהגיעו להתרשמות. והרווח? של כולנו

חמ"ל הסייבר בחיל התקשוב. דובר צה"ל
חמ"ל הסייבר בחיל התקשוב/דובר צה"ל

לפני ארבע שנים פנה מטה הסייבר של צה"ל למשרד החינוך בבקשה מיוחדת: עזרה באיתור בוגרים ליחידות הטכנולוגיה והמודיעין, בהן 8200 היוקרתית. לאחר כשנה וחצי נפתחה בבית הספר אורט חולון מגמת סייבר וללימודים בה נבחרו 20 תלמידים בעלי יכולות גבוהות – תלמידים המסוגלים להתמודד עם אתגרים חדשים, לעבוד בצוות ולעמוד בלחץ. עם סיום שנת הלימודים הראשונה ביקרו בבית הספר נציגי חברת לוקהיד מרטין האמריקאית הנמנית עם המובילים בעולם בתחומי התעופה, הביטחון, והטכנולוגיה וכן נציגים באוניברסיטת מרילנד. בתום הביקור הם העידו כי תוצרי התלמידים מקבילים לתוצרי סטודנטים שנה ב' באוניברסיטה.

חמ"ל הסייבר בחיל התקשוב. דובר צה"ל
חמ"ל הסייבר של חיל התקשוב/דובר צה"ל

להפסיק לתת תשובות

"האתגר הגדול הוא לקחת ילדים - טובים ורציניים - ולעודד אצלם את היצירתיות", מסבירה סוניה שמאי, רכזת מגמת הסייבר באורט חולון. "ברגע שהפסקנו לתת להם תשובות ועל כל שאלה שלהם ענינו בשאלה, אפשרנו להם להתחיל ללמוד לבד". את עיקרון הלימוד הזה, היא מסבירה, רכשו המורים בקורס הכנת המורים שיזם משרד החינוך והעבירו חיילים ובוגרים מיחידת 8200. "אנחנו מלמדים אותם תקשורת נתונים, תכנות, על הסכנות בעולם האינטרנט ועל האופן שבו כדאי להתגונן מפניהן, אבל בעיקר מלמדים אותם לחשוב, להיות יצירתיים ולפתור בעיות לבד". בנוסף לאורט חולון יש עוד שישה בתי ספר ברשת אורט ישראל שבהם קיימת מגמת מידענות וסייבר.

בשנתיים האחרונות חברה מגמת הסייבר באורט חולון לעמותת "תעשיידע" ופעם בחודש נפגשים התלמידים עם גורמים בתעשייה למען חינוך מתקדם – תלמידי י"א עם נציגי חברת בינת ותלמידי י"ב עם נציגי חברת רדוור. "הדגש הוא על עשייה", מסבירה שמאי. "התלמידים לא סתם יושבים ומקשיבים להרצאה אלא ממש מתנסים. באחת הפגישות ברדוור, למשל, סיפר אחד התלמידים על הפרויקט שלו ואחד מאנשי רדוור ביקש לדבר איתו בארבע עיניים ולהחליף רעיונות".

מלבד הביקורים החודשיים של כלל התלמידים בחברות, שלושה תלמידים נבחרו השנה לפתח את פרויקט הגמר שלהם בחברת WOCHIT. בכל שבוע נסעו התלמידים למשרדי החברה ונפגשו עם המנחים - מהנדסי תוכנה של החברה. שניים משלושת התוצרים אף הוכנסו לשימוש במוצרי החברה. "הם סיימו את הפרויקט בציון 100 ושבועיים אחרי כן הפרויקט נכנס לפרודקשן. הילדים יצאו ב'היי' כי הפרויקט לא נכנס למגרה אחרי סיום הלימודים אלא ממש משתמשים בו בחיים האמיתיים", מספרת שמאי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מוטיבציה והשראה לשינוי העולם

"כדי שילדים ירגישו שהם יכולים לשנות את העולם ולהשאיר חותם הם צריכים לקבל כלים טובים – טכניים, מחשבתיים ומוטיבציוניים - בשלב מוקדם", מסביר כפיר דמרי, בוגר 8200, ממקימי המרכז האזרחי לתיאום אירועי אבטחת מידע, שמנחה תכניות סייבר לבני נוער וחבר קהילת ROI וממייסדי SPACEIL, המנחיתה חללית ישראלית ראשונה על הירח. "בצה"ל יש מחסור אדיר במקצועות המודיעין והתקשורת. תכנית הסייבר מאפשרת להגיע לתלמידים ולחזק אצלם את הכלים ואת המוטיבציה. תכנות הוא אמנם אחד הכלים הראשוניים, אבל הוא ממש לא מספיק. כדי לגשת לאתגרים שמולם ניצבים החיילים בשירות הצבאי צריך הרבה יותר מלדעת לתכנת. התכנית מספקת את המצע לחשיבה יצירתית ולפתרון בעיות".

לאף תלמיד לא מובטחת, כמובן, הקבלה לאף יחידה צבאית, אבל העובדות מדברות בעד עצמן: במסגרת השירות הצבאי שובצו מרבית תלמידי מגמת הסייבר באורט חולון ביחידות הטכנולוגיות של חיל המודיעין וחיל תקשוב. חלקם בחרו להמשיך את לימודיהם במכללת אורט חולון והשתבצו בקורס תכנות של האקדמיה הצהלית למקצועות המחשב או במסלול "פרויקטנטים" של חיל מודיעין, תקשוב וחיל האוויר. "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו והצבא ממשיך לעשות את המיונים שלו", מסבירה שמאי, "ככל שנכשיר אותם טוב יותר, יותר תלמידים יתקבלו".

תכנית גבהים, שמפעילה את מסלול "הגנת סייבר" במסגרת הנדסת תוכנה בתיכונים ומובילה לבגרות של 5 יחידות בתחום, מלווה את לימודי המגמה בסיוע למורים ובבניית תכנית הלימודים. עוזרי ההוראה, בוגרי יחידת 8200 או אנשי הייטק, מלווים את המורים ומסייעים בתרגול ובהרצאות. הם מספרים על ניסיונם בצה"ל, על עבודתם ועל האפשרויות שיש לענף להציע.

"המפגש של חיילים מיחידות הסייבר עם התלמידים מעורר אצל התלמידים רצון ומוטיבציה", מסביר דמארי. "אלו דמויות לחיקוי שאינן כוכבי ריאליטי והן נותנות לתלמידים השראה. זה מה שאנחנו עושים גם ב?SPACEIL. זה לא אינטרס של הצבא בלבד, אלא של החברה כולה – כי התלמידים האלו ישתלבו בסופו של דבר בתעשייה האזרחית. זה פותח להם דלת לקריירה לכל החיים".

וואלה! NEWS בשיתוף רשת אורט ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully